Makarony Polskie (MAK) to jedna z czołowych polskich firm w branży spożywczej, specjalizująca się w produkcji makaronów. Działa na rynku od wielu lat, będąc jednym z większych producentów makaronów w Polsce.
Historia
Firma Makarony Polskie S.A. została założona w 2002 roku, a jej korzenie sięgają jeszcze wcześniejszych przedsiębiorstw, które miały doświadczenie w branży spożywczej, szczególnie w produkcji makaronów. Od momentu założenia Makarony Polskie rozwinęły swoją działalność, stając się jednym z liderów w tej branży w kraju.
W 2007 roku spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Produkty i oferta
Spółka Makarony Polskie oferuje szeroką gamę produktów spożywczych, w tym:
- Makaron: Firma produkuje różne rodzaje makaronów, od tradycyjnych pszenicznych, przez pełnoziarniste, aż po makarony bezglutenowe. Makarony Polskie oferują produkty zarówno pod własnymi markami, jak i pod markami własnymi sieci handlowych (private label).
- Produkty zbożowe: Poza makaronami, spółka oferuje również inne produkty zbożowe, np. mąki czy kasze.
Produkty spółki cieszą się dużą popularnością na rynku zarówno krajowym, jak i zagranicznym. Makarony Polskie eksportują swoje produkty do kilkudziesięciu krajów na całym świecie.

Grupa Makarony Polskie składa się z trzech spółek: Makarony Polskie SA (spółka dominująca), Stoczek Natura Sp. z o.o. oraz MP Trade Sp. z o.o
Stoczek Natura Sp. z o.o. produkuje przetwory mięsno-warzywne (dania gotowe, pasztety, smalce, konserwy) oraz owocowe (dżemy, powidła) oferowane pod markami Stoczek, Męska Rzecz i So Food.
MP Trade Sp. z o.o. zajmuje się handlem towarami polskich i zagranicznych producentów. Działa w dwóch obszarach: sprzedaży produktów pod własną marką Novelle oraz udzielania licencji na tę markę spółce Makarony Polskie SA w zakresie produkcji makaronu warzywnego i innych towarów Grupy. Spółka importuje również surowce wykorzystywane w Grupie, co pozwala na rozwijanie możliwości w zakresie importu. Jej model biznesowy koncentruje się na wzroście wartości marki i poszerzaniu możliwości importowych.
Inne marki Grupy:
- Solare – marka specjalizująca się w produktach dietetycznych i zdrowotnych, takich jak makarony pełnoziarniste oraz bezglutenowe, skierowana do osób dbających o zdrowy styl życia.
- Sorenti – oferuje produkty premium, w tym makarony o wysokiej jakości, produkowane z najwyższej klasy składników, adresowane do wymagających klientów poszukujących luksusowych smaków.
- Abak – Marka skierowana do sektora gastronomicznego, dostarczająca makarony dla profesjonalistów.
Kluczowi klienci:
W 2023 roku dwóch klientów przekroczyło próg 10% udziału w skonsolidowanych przychodach:
Jeronimo Dystrybucja Polska (Biedronka): około 38,0% udziału.
Grupa Lidl: około 14,8% udziału.
Akcjonariat
W wolnym obrocie jest prawie 27% akcji spółki. Ogranicza to ilość dostępnych akcji na rynku, co może wpłynąć na niższą płynność.
Przychody rosły stopniowo do 2011 roku, po czym nastąpił spadek w 2012 roku. Przez następne lata (2012–2016) przychody były dość stabilne, a od 2017 roku znów zaczęły rosnąć. Najwyższy wzrost nastąpił w 2022 roku, po przejęciu firmy „SAS”.
Poniższy wykres wyjaśnia tajemnicę nazwy spółki. Core biznesu stanowią makarony 🙂
Dywidenda
W latach 2014–2023 spółka regularnie wypłacała dywidendy. W 2023 roku dywidenda na akcję wyniosła 0,75 zł, co było najwyższą wartością w tym okresie, a całkowita wypłacona kwota dywidendy osiągnęła 8,28 mln zł. Wcześniej, w latach 2014–2021, dywidendy wahały się w przedziale od 0,17 zł do 0,35 zł na akcję.
Prezentowane treści mają wyłącznie charakter informacyjny i prezentują opinie własne autorów. Treści te sporządzone zostały rzetelnie, z należytą starannością i nie stanowią podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych, porady inwestycyjnej ani badań inwestycyjnych w rozumieniu art. 36 Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Autor oraz podmiot rozpowszechniający nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie transakcje, szkody, poniesione wydatki oraz utracone korzyści powstałe w związku z decyzjami inwestycyjnymi podejmowanymi w oparciu te treści.
Informujemy, że inwestowanie na rynkach finansowych może wiązać się z istotnym poziomem ryzyka i wystąpienia znacznych strat zainwestowanych środków finansowych. Ze szczególną rozwagą należy traktować instrumenty finansowe oparte na depozycie zabezpieczającym.
Należy mieć również na uwadze, że historyczne wyniki nie stanowią gwarancji, że przyszłe rezultaty będą podobne.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Ten post ma 3 komentarzy
spolka bardzo slaba, na duzym minusie, jedynie na okres kryzysu (patrz: covid). Kupowanie jej na dlugi termin to dyletanctwo na tle innych alternatywnych spolek w mojej ocenie.
Cześć, dzięki za komentarz. Spółka na pewno skorzystała na pandemii, ale największy wzrost przychodów i zysków odnotowała od 2022 – po przejęciu spółki SAS Sp. z o.o.
Prezes Daniłowski komentuje sytuację i potencjał Grupy Makarony Polskie po III kw. 2024 roku
https://pandl.pl/prezes-danilowski-komentuje-sytuacje-i-potencjal-grupy-makarony-polskie-po-iii-kw-2024-roku/