XTB

XTB S.A. jest polskim domem maklerskim, działającym w sektorze fintech, notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka tworzy globalną Grupę Kapitałową XTB, która oferuje inwestorom ze świata stały i natychmiastowy dostęp do międzynarodowych rynków finansowych za pośrednictwem swojej autorskiej platformy inwestycyjnej online oraz aplikacji mobilnej.

Spis treści

W pierwszym kwartale 2025 roku, XTB pozyskało rekordowe 194,3 tys. nowych klientów (+49,8% Y/Y), czyli zgodnie z kwartalnym celem zakładającym przyrost o 150-210 tys. klientów. Na koniec marca 2025 roku z platformy inwestycyjnej i aplikacji mobilnej XTB korzystało łącznie 1,54 mln klientów w porównaniu z 1,01 mln na koniec I kwartału 2024. Z kolei w dniach 1- 28 kwietnia 2025 r. do grona klientów XTB dołączyło kolejne 56,4 tys. nowych inwestorów:

Nowi klienci

Skokowo wzrosła również liczba aktywnych klientów, osiągając rekordowy poziom 735,4 tys. co oznacza wzrost o 76,5% Y/Y:

Dynamika aktywnych klientów

Struktura przychodów i aktywa klientów

Analizując przychody XTB pod kątem klas instrumentów można zauważyć, że w I kwartale 2025 r. największy udział (52,3%) miały CFD oparte na indeksach, w tym w szczególności niemiecki indeks akcji DAX (DE40), czy amerykańskie indeksy US 100 i US 500. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach – bazujące na notowaniach cen gazu ziemnego, złota oraz kawy. Ich udział w strukturze przychodów wyniósł 29,1% (wobec 48,7% rok wcześniej). Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 13,5% (wobec 23,2% rok wcześniej), a najbardziej dochodowymi w tej klasie były CFD oparte o parę walutową EURUSD oraz kryptowaluty: ripple i bitcoin.

W pierwszym kwartale 2025 roku, klienci XTB bardzo aktywnie inwestowali w akcje i fundusze ETP (w tym fundusze ETF), a obrót tymi instrumentami wzrósł o 121,3% r/r do 4,1 mld USD. Na rynkach UE, blisko 80% pierwszych transakcji nowych klientów XTB to właśnie transakcje na akcjach i ETP oraz opartych o ten instrument Planach Inwestycyjnych. W pierwszym kwartale roku, klienci XTB na rynkach UE przeprowadzili 11 mln transakcji na tych instrumentach.

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się również oferta oprocentowania wolnych środków, co odzwierciedla dynamiczny wzrost depozytów netto, które na koniec marca 2025 roku wyniosły 4,1 mld zł i były wyższe o 117,6% r/r.

Aktywa klientów XTB na koniec pierwszego kwartału 2025 roku wyniosły 30,3 mld zł. W tym 15,5 mld zł stanowiła wartość nominalna instrumentów posiadanych przez klientów na rachunkach (akcje i ETP), 4,2 mld zł to środki pieniężne klientów, a ponad 10,6 mld zł stanowiła wartość nominalna instrumentów CFD.

Jedną z rzeczy na którą ja dość mocno zwracam uwagę (tak mam świadomość, że na to chwilę udział w przychodach jest niewielki) są przychody wygenerowane przez akcie i ETP. Te były rekordowe – i co ciekawe wygenerowały 75% sumarycznych przychodów tego co za cały rok 2024:Akcje i ETP

Obrót CFD

Obrót instrumentami pochodnymi CFD w wartości nominalnej również okazał się rekordowy rosnąć Y/Y o aż 61%:

CFD

CFD

Koszty działalności operacyjnej

Koszty działalności operacyjnej w I kwartale 2025 r. ukształtowały się na poziomie 315,8 mln PLN i były o 110,9 mln PLN wyższe od tych rok wcześniej (I kwartał 2024 r.: 205,0 mln PLN). Najistotniejsze zmiany wystąpiły w:

  • kosztach marketingowych, wzrost o 59,9 mln PLN wynikający głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe online oraz offline,
  • kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wzrost o 22,2 mln PLN, głównie za sprawą wzrostu zatrudnienia,
  • kosztach prowizji, wzrost o 12,5 mln PLN wynikający z większych kwot zapłaconych dostawcom usług płatniczych, za pośrednictwem których klienci deponują swoje środki na rachunkach transakcyjnych,
  • pozostałych usługach obcych, wzrost o 12,6 mln PLN w następstwie poniesienia głównie wyższych nakładów na: systemy IT i licencje (wzrost o 8,3 mln PLN r/r) oraz usługi wsparcia informatycznego (wzrost o 1,9 mln PLN r/r).

W związku z dynamicznym rozwojem XTB, Zarząd ocenia, że w 2025 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie wyższym nawet o około 40% do tego, jaki zaobserwowano w 2024 r. Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej. W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć o około 80% w stosunku do roku ubiegłego, przy jednoczesnym założeniu, że średni koszt pozyskania klienta powinien być porównywalny do tego jaki zaobserwowaliśmy w latach 2023 – 2024.

Koszty działalności

  • Wynik netto obciążony jest kosztami finansowymi (różnice kursowe) które wyniosły prawie 44 mln:

Zastrzeżenia prawne

Prezentowane treści mają wyłącznie charakter informacyjny i prezentują opinie własne autorów. Treści te sporządzone zostały rzetelnie, z należytą starannością i nie stanowią podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych, porady inwestycyjnej ani badań inwestycyjnych w rozumieniu art. 36 Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Autor oraz podmiot rozpowszechniający nie ponoszą odpowiedzialności za wszelkie transakcje, szkody, poniesione wydatki oraz utracone korzyści powstałe w związku z decyzjami inwestycyjnymi podejmowanymi w oparciu te treści.

Informujemy, że inwestowanie na rynkach finansowych może wiązać się z istotnym poziomem ryzyka i wystąpienia znacznych strat zainwestowanych środków finansowych. Ze szczególną rozwagą należy traktować instrumenty finansowe oparte na depozycie zabezpieczającym.

Należy mieć również na uwadze, że historyczne wyniki nie stanowią gwarancji, że przyszłe rezultaty będą podobne.​

Dodaj komentarz